Stor interesse for å bygge verdens første utslippsfrie fraktskip

I juni gikk HeidelbergCement og Felleskjøpet Agri ut til rederimarkedet og tilbød en langvarig transportkontrakt til rederiet som kan tilby et utslippsfritt bulkskip. Interessen har vært overveldende, og hele 31 rederi har meldt interesse.

Fredag 3. juli lanserte HeidelbergCement og Felleskjøpet Agri en «Request for Interest» – et anbudsdokument hvor man inviterte rederi og transportaktører til å bygge et utslippsfritt lasteskip mot en langvarig kontrakt.

Anbudsdokumentet ble overlevert til klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn ved Felleskjøpets fabrikk på Kambo utenfor Moss.

Det vises til en mediekilden som mangler, denne må settes inn på nytt.

Stor interesse

Nå to måneder senere er anbudsfristen utløpt, og det er innkommet 31 forslag fra rederier, halvparten av de er norske. Prosjektleder Lars Erik Marcussen i HeidelbergCement er godt fornøyd med interessen.

- Interessen har vært overkant av det vi forventet. Det er fantastisk å se at så mange tror på utslippsfri sjøtransport. Nå får vi og Felleskjøpet Agri luksusproblemet med å plukke ut de beste løsningene før vi går videre.

Viktig å ta ansvar for bærekraftighet

Sammen med Felleskjøpet Agri står HeidelbergCements datterselskap NorStone for nærmere 3 millioner tonn gods på sjøen i Norge.-Som en av de største transportkjøperne i Norge, ser vi at vi har en rolle i å form fremtidens transportløsninger. Vi ønsker derfor samarbeide med andre aktører for å legge til rette for teknologi både er bærekraftig og økonomisk. Prosjektet med å bygge utslippsfrie skip er et eksempel på dette.

HeidelbergCement og Felleskjøpet Agri vil i tiden fremover velge ut tre-fem aktører som går videre i neste runde.  Deretter håper man å støtte til design og bygging av et helt nytt skip. 

Hvis alt går etter planen, så vil verdens første utslippsfrie fraktskip være på vannet i løpet av 2023.

Lars Erik Marcussen

Project Manager Logistics

Heidelberg Materials Norge AS Lilleakerveien 2A
0283 Oslo
Norge